ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تحولات اوکراین| نقش انتخابات آمریکا در سرنوشت مناقشه ایالات متحده آمریکا

تحولات اوکراین| نقش انتخابات آمریکا در سرنوشت مناقشه
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - خستگی آمریکایی‌ها از درخواست‌های بی‌پایان زلنسکی، هشدار کرملین درباره افزایش دخالت غرب در درگیری اوکراین، ناامیدی زلنسکی از عدم حمایت غرب از "طرح پیروزی" و اختصاص 430 میلیون دلار به کی‌یف از دارایی‌های روسیه توسط دانمارک، از رویدادهای مهم جنگ هستند. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آندری بابیش، نخست‌وزیر پیشین جمهوری چک شب گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه بریتانیایی "فایننشال تایمز" ابراز عقیده کرد که سرنوشت درگیری نظامی در اوکراین در ماه نوامبر آتی و پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مشخص خواهد شد.
به گفته وی، روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، ممکن است بتواند به این مناقشه پایان دهد.
بابیش افزود: «باید واقع‌بین بوده و بپذیریم که انتخابات آمریکا سرنوشت درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین را تعیین خواهد کرد.»
این سیاستمدار چک همچنین تأکید کرد که پیروزی ترامپ به نفع کشورهای اروپایی خواهد بود، زیرا نامزد حزب جمهوری‌خواه وعده داده است که بلافاصله به این درگیری نظامی پایان دهد. به عقیده بابیش، هدف کشورهای اتحادیه اروپا باید رسیدن به صلح باشد، اما در حال حاضر حتی بین کشورهای اتحادیه اروپا و اعضای ناتو هم در مورد نحوه واکنش به روند اوضاع پیرامون اوکراین اتفاق نظر وجود ندارد.
یک روز قبل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی "فاکس نیوز" مدعی شد که ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات، از اوکراین در این درگیری با روسیه حمایت خواهد کرد. به گفته وی، در جریان دیدار با دونالد ترامپ، با وی در مورد حملات به عمق خاک روسیه با استفاده از تسلیحات آمریکایی گفتگو کرده و اکنون این تصمیم دیگر به اوکراین بستگی ندارد.
در حالی‌که رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان این مذاکرات ابراز امیدواری کرد، بتواند حتی پیش از مراسم تحلیف خود در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر، راه‌حل مناسبی برای حل و فصل مناقشه اوکراین پیدا کند.
یک روز قبل از آن، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و نامزد حزب دموکرات آمریکا با رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرده و با او درباره «طرح پیروزی» زلنسکی و حمایت بیشتر آمریکا در تقویت سیستم انرژی اوکراین صحبت کرد. طبق اطلاعات کاخ سفید، دوطرف درباره جزییات «طرح پیروزی» پیشنهادی زلنسکی تبادل نظر کردند و هریس تعهد «تزلزل‌ناپذیر» خود در ادامه حمایت از کی‌یف را مورد تاکید قرار داد.
در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و پنجاهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:
******
کاهش حمایت آمریکایی‌ها از درخواست‌های بی پایان زلنسکی
سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی - مایک لی اعلام کرد که نمایندگان حزب جمهوری‌خواه آمریکا و مردم عادی این کشور به مراتب کمتر از گذشته به رئیس‌جمهور اوکراین اعتماد دارند و در جریان سفر بعدی ولودیمیر زلنسکی به ایالات متحده، از درخواست‌های وی استقبال نخواهند کرد.
وی شب گذشته، یکشنبه، در مصاحبه‌ای گفت: «پس از دو سال ماجراجویی و هدر رفتن منابع نظامی و بیش از 175 میلیارد دلار پول مالیات دهندگان آمریکایی، جمهوری‌خواهان و اکثریت شهروندان آمریکایی به‌طور فزاینده‌ای نسبت به حمایت بیشتر از اوکراین تردید دارند. به اعتقاد من، آن‌ها دیگر حاضر نخواهند بود به درخواست‌های بی پایان زلنسکی پاسخ مثبت بدهند.»
سناتور لی همچنین تأکید کرد که استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد آمریکایی برای حمله به روسیه، اقدامی غیرقابل قبول است. به گفته وی، این امر استراتژی‌ که زلنسکی در ابتدای درگیری انتخاب کرده بود، را نقض می‌کند و به معنای مشارکت مستقیم آمریکا در درگیری با روسیه خواهد بود.
این سیاستمدار آمریکایی افزود: «این خطر بزرگی برای ما در مقابل دشمنی است که سلاح هسته‌ای در اختیار داشته و آماده استفاده از آن است. هر بار که دولت [جو] بایدن به یکی از درخواست‌های زلنسکی تن می‌دهد، ما را به درگیری مستقیم با روسیه نزدیک‌تر می‌کند.»
این سناتور همچنین در پاسخ به سوالی درباره مدت زمان ادامه درگیری گفت که این درگیری تا زمانی که ایالات متحده آن را حمایت مالی می‌کند، ادامه خواهد داشت.
وی یادآور شد: «رئیس‌جمهور زلنسکی هیچ انگیزه‌ای برای انجام یا حمایت از مذاکرات صلح ندارد، زیرا دولت بایدن به طور مداوم اعلام می‌کند: "تا هر زمان که لازم باشد از کی‌یف حمایت خواهد کرد". در حالیکه سریع‌ترین راه برای پایان دادن به درگیری با شرایط مطلوب این است که به رئیس‌جمهور زلنسکی نشان دهیم که حمایت ایالات متحده بی‌پایان نیست.»
مشکل جدی زلنسکی با رد "طرح پیروزی" از سوی غرب
نشریه "استرانا.او" با استناد به یک مقام آگاه در محافل سیاسی کی‌یف، گزارش داده است که رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، پس از آنکه کشورهای غربی از حمایت قاطع از "طرح پیروزی" او که در جریان سفرش به ایالات متحده ارائه داده بود، خودداری کردند، با مشکلات جدی روبرو خواهد شد. 
این نشریه با اشاره به اینکه هیچیک از مقامات آمریکایی تاکنون سخنی از حمایت از مفاد این طرح به زبان نیاورده، به نقل از یک منبع خبری افزود: «زلنسکی خود را گروگان تصمیمات غرب در مورد موشک‌های دوربرد و "طرح پیروزی" خود کرده است. او بیش از حد روی این مسئله شرط‌بندی کرده بود. اکنون که نه تأییدی دریافت شده و نه مجوزی داده شده است، این موضوع به‌عنوان یک شکست بزرگ برای رئیس‌جمهور به نظر می‌رسد.»
همچنین، اخیراً در رسانه‌های غربی بحث‌هایی درباره ناامیدی رهبران کشورهای غربی که در ابتدا از سیاست‌های زلنسکی حمایت کرده بودند، آغاز شده است. این مقام آگاه هشدار داده که در صورت بدتر شدن اوضاع برای نیروهای مسلح اوکراین در میدان نبرد دونباس، مشکلات داخلی برای دفتر ریاست جمهوری "مانند یک گلوله برفی افزایش خواهد یافت."
کرملین: دخالت غرب در درگیری اوکراین افزایش یافته است
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که سطح دخالت کشورهای غربی در درگیری اوکراین در حال افزایش است و "آن‌ها ترمز نمی‌گیرند".
وی در ادامه افزود: «واضح است که چگونگی توسعه اوضاع بین‌المللی، افزایش تنش‌ها در اطراف مرزهای ما و نقش‌آفرینی قدرت‌های هسته‌ای در درگیری اوکراین و پیشروی زیرساخت‌های نظامی ناتو به سمت مرزهای ما، همگی لزوم ایجاد تغییرات در دکترین هسته‌ای و سیاست‌های دولتی در حوزه بازدارندگی هسته‌ای را ایجاب می‌کند.»
پسکوف همچنین یادآور شد که اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، توسط همه رهبران کشورهای غربی شنیده نشده، بنابراین توسعه اوضاع نیازمند تدوین سندی رسمی در این باره است. وی تأکید کرد: «اوکراینی‌ها به شکلی کاملاً خیال‌پردازانه در مورد اینکه باید روسیه را به صلح مجبور کرد، صحبت می‌کنند. چنین سخنانی که اشتباه هستند و می‌توانند برای مقامات کی‌یف عواقب منفی بسیاری داشته باشند، مطرح می‌شود. در این شرایط، ما باید تصمیم‌گیری کنیم و آمادگی اجرای آن‌ها را داشته باشیم.»
نامزد صدراعظمی آلمان: اوکراین هرگز نمی‌تواند روسیه را شکست دهد
فریدریش مرز، نماینده حزب اپوزیسیون بلوک محافظه‌کار اتحاد دموکرات‌مسیحی و سوسیال‌مسیحی (CDU/CSU) و نامزد پست صدر اعظمی آلمان در انتخابات فدرال سال 2025، ابراز عقیده کرد که اوکراین هرگز نخواهد توانست در درگیری نظامی با روسیه پیروز شود و حتی با کمک نظامی و مالی غرب این کار غیرممکن است.
وی در مصاحبه با روزنامه "بیلد ام زونتاگ" تأکید کرد: «اوکراین هرگز نمی‌تواند روسیه را شکست دهد و البته این هدف هرگز مطرح نبوده است. البته برای شخص من، پیروزی به معنای احیای حاکمیت اوکراین بر سرزمین‌هایش است.»
این سیاستمدار همچنین یادآور شد که اولاف شولتز، صدراعظم فعلی آلمان، مدت‌ها اصرار داشت که آلمان باید همه تلاش‌های ممکن را انجام دهد تا روسیه ادامه درگیری را "بیهوده" بداند. مرز اضافه کرد: «ما هنوز از این هدف فاصله زیادی داریم. اگر به وضعیت کنونی پس از گذشت 2.5 سال نگاه کنیم، این وضعیت بسیار وحشتناک و هوشیار کننده است. ما خیلی دیر وارد عمل شدیم و اقدامات بسیار کمی انجام دادیم.»
چند روز قبل شولتز اعلام کرده بود که آلمان کشورهای غربی را ترغیب نخواهد کرد تا به نیروهای مسلح اوکراین اجازه دهند از تسلیحات دوربرد برای حمله به عمق خاک روسیه استفاده کنند. وی در عین حال تأکید کرد که آلمان نیز مجوز چنین حملاتی با تسلیحات آلمانی به عمق خاک روسیه را نخواهد داد.
دانمارک بیش از 430 میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده روسیه را به اوکراین اختصاص می‌دهد
دولت دانمارک 4.2 میلیارد کرون (معادل 628.8 میلیون دلار) برای خرید تسلیحات نظامی به اوکراین اختصاص خواهد داد که از این مبلغ، 2.9 میلیارد کرون (معادل 434.2 میلیون دلار) از دارایی‌های مسدود شده روسیه تأمین خواهد شد. این موضوع در وب‌سایت رسمی وزارت دفاع دانمارک اعلام شده است.
پروتکل مربوط به این کمک‌ها در کی‌یف توسط تروئلس لوند پولسن، وزیر دفاع دانمارک، به همراه همتای اوکراینی‌اش، رستم عمروف، و هرمان سمناتین، وزیر صنایع استراتژیک اوکراین امضا شده است.
طبق برنامه تعیین شده، تجهیزات و تسلیحات تولید شده در خاک اوکراین تا پایان سال به خط مقدم ارسال خواهد شد. دانمارک همچنین 1.3 میلیارد کرون (حدود 194.7 میلیون دلار) از منابع خود برای اهداف مذکور به کی‌یف اختصاص خواهد داد. مابقی مبلغ از دارایی‌های مسدود شده روسیه تأمین شده و از طرف اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
پیش‌تر در اواسط سپتامبر، وزیر دفاع دانمارک کمک نظامی به کی‌یف را ناکافی خواند و کشورهای اروپایی را به سرمایه‌گذاری مستقیم در صنایع دفاعی اوکراین فراخواند. همچنین او اشاره کرد که در بروکسل از دولت دانمارک درخواست شده است که رهبری استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای دفاع اوکراین را بر عهده بگیرد.
تحولات اوکراین| هشدار درباره انتقال سود دارایی‌های روسیهتحولات اوکراین|سرنوشت دارایی‌های مسدود شده روسیه در غربآنتونوف: تصمیم جی7 درباره دارایی‌های روسیه غیرقانونی است انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1216444/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنگ‌افروزی صهیونیست ها در سایه انفعال اعراب

چگوارای جهان عرب | مادران زیادی اسم پسرشان را «حسن» خواهند گذاشت

سالروز پیروزی ایران برابر ژاپن در بازی‌های آسیایی 1990

انتخابات زودهنگام ژاپن ٢٧ اکتبر برگزار می‌شود

چالش‌های دبیرکل جدید ناتو؛ از واشنگتن تا شرق اروپا

بهترین زمان سفر به اروپا از نظر قیمت چه فصلی است؟

جنگ ترکیه و آلمان بر سر یک غذای ایرانی

کشف میدان گازی عظیم در جمهوری آذربایجان

این خودروها روی دست خودروساز ماند!

فروش خودروهای برقی کاهش چشمگیری یافت

اتحادیه اروپا درباره تشدید تنش در لبنان جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد

ده‌ها کشته در واژگونی قایق حامل پناهجویان جلوی جزایر قناری

اتحادیه اروپا جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد

تهدید سرمایه‌گذاری/ مناقشات خاورمیانه چه تأثیری بر سرمایه‌گذاری چین در ایران می‌گذارد؟

مستند «غرق شدن مارو لیسبون» از چین در راه اسکار

سری آنر مجیک 7 با پنج عضو در مرجع صدور گواهی 3C مشاهده شد؛ عرضه نزدیک است

قهرمانی رکابزن روس، صفرزاده بیست و یکم شد

تحلیلگر ترکیه‌ای: چشم ترکیه به بریکس اما گوشش به اروپاست

ایجاد مرکز منطقه‌ای برای توسعه پایدار در آسیای مرکزی و افغانستان

گاریدو به دنبال شکستن طلسم آسیایی

وزیر اطلاعات در دفتر حزب‌الله در تهران حضور یافت

ورزشگاه تختی آماده میزبانی از بازی استقلال - النصر

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با تأمین 50 هزار میلیارد تومان آغاز شد + فیلم (9 مهر 1403)

سخنرانی شیخ نعیم قاسم آغاز شد

انیمیشن «ربات وحشی» صدرنشین باکس آفیس هفته/ کاپولا عقب ماند

درگیری در خاورمیانه، قیمت نفت را گران کرد

بایدن باز هم خط قرمز چین را رد کرد

کنعانی: مکتب سید حسن نصرالله زنده است / دست و پای متجاوز را قطع خواهیم کرد

کنعانی: آمریکا با اهدای بمب‌های یک تنی در جنایت جنگی اسرائیل شریک است

دردسر ملی‌پوش ایرانی در لهستان: یک رقیب خیلی آماده

چرا امارات به عنوان متحد اصلی آمریکا مطرح شد؟

تکاپوی کاخ سفید و تل‌آویو از بیم پاسخ ایران به شهادت نصرالله

درگیری پلیس کراچی با معترضان مقابل کنسولگری آمریکا

وقوع آتش‌سوزی مهیب در کارخانه مواد شیمایی ایالت جورجیای آمریکا

دولت آمریکا نگران حمله ایران است

بانوی اژدها کدام هواپیمای آمریکا است؟

برای سید مقاومت؛ استراتژیستی نابغه که راهش زنده خواهد بود

وقوع آتش‌سوزی مهیب در کارخانه مواد شیمیایی ایالت جورجیای آمریکا

تعلل در پاسخ ترور هنیه باعث شهادت نصرالله شد

طوفان هلن همچنان قربانی می‌گیرد + فیلم

چالش دبیرکل جدید ناتو؛ حفظ ائتلاف غرب همزمان با تردید سیاسی در آمریکا

فاصله نرخ ارز نیما با بازار آزاد کمتر شد

قیمت طلای جهانی از حرکت ایستاد

لحظه ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا بر فراز یمن+ فیلم

شیخ نعیم قاسم: آمریکا شریک جنایات رژیم صهیونیستی است/ قدس شریف همواره اولویت اصلی شهید نصر الله بود

فاصله نرخ ارز نیما با بازار آزاد

شیخ نعیم قاسم: آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند / سید نصرالله تا زمان شهادت از میدان خارج نشد

آمریکا 567 میلیون دلار کمک دفاعی به تایوان اختصاص داد

آمریکا و اسرائیل آماده یک حمله انتقام جویانه از سوی ایران

پزشکیان: وعده آتش‌بس آمریکا و اروپا در ازای عدم پاسخ ایران به ترور هنیه، تماما دروغ بود